![](https://ginza6.tokyo/wp-content/uploads/2024/06/700Collage.jpg)
山田勇魚作品展 ー船出はせしかー 7/4(木)~7/10(水) Funade wa Seshika:Isana Yamada art exhibition
Artglorieux GALLERY OF TOKYO
Gallery
世界各地で見られるアニミズムの中でも特に「器物に宿る魂」となれば日本の付喪神を思い浮かべる人は多いだろう。
15年間付喪神をテーマに活動を続けてきた山田だが、近年ではこの言葉の定義の狭さと実際に伝えたいコンセプトのズレを感じていると語る。
今回の展示タイトル「船出はせしか」は万葉集の3893番「昨日こそ 船出はせしか いさなとり 比治奇の灘を 今日見つるかも」から取っている。
航海が無事に終わり、船出したのが昨日のことのようだという趣旨の歌だ。
人生において時の流れの早さを感じる瞬間は何かを終えた時なのかも知れない。
国内唯一の捕鯨母船「日新丸」が36年間の役目を終え、後継船「関鯨丸」が今年3月に竣工した。これに伴い共同船舶株式会社から譲り受けた日新丸の部品で新作を発表する山田は今年36歳になる。
現代に生きる人々が薄らと感じている物に対する愛着・畏敬の念をカタチにしたいと語る山田は役目を終えた船の部品を手に何を想うのか。
拾骨【日新丸】
360×120×30cm / 日新丸、石、ラッカー塗料
2024年制作
帰港【マッコウクジラ】M
32×7×13cm / エポキシ樹脂、珊瑚砂、プラモデル
2024年制作
帰港【マッコウクジラ】S
20×4×6cm / エポキシ樹脂、珊瑚砂、プラモデル
2024年制作
帰港【ミンククジラ】
30×10×12cm / エポキシ樹脂、珊瑚砂、プラモデル
2024年制作
山田 勇魚 プロフィール
1988年 神奈川県生まれ
2016年 東京藝術大学大学院美術研究科デザイン専攻修了
<展示歴>
2016年 山田勇魚個展(ACT/東京)
2017年 山田勇魚作品展(伊勢丹新宿店/東京)※以降隔年開催
2018年 山田勇魚個展 From The Seabed(代官山蔦屋書店/東京)
2019年 山田勇魚 立体作品「輪廻」特別展示(レクサス小倉/福岡)
2020年 山田勇魚個展 KIKOU(大丸下関店/山口)
個展 船出はせしか(Les Liens/東京)
2022年 山田勇魚×石野平四郎二人展(ANBTOKYO/東京)
山田勇魚×瀬戸優二人展(アールグロリューギャラリーオブトーキョー/東京)
2023年 山田勇魚×中津川博之二人展(RA Art Gallery/東京)
2024年 大藝育会展(松坂屋上野店/東京)
<受賞歴>
東京藝術大学卒展 デザイン賞
東京藝術大学修了展 デザインN賞
Animism beliefs around the world include the conception that objects serve as vessels for spirit essence. In Japan, this often calls to mind the traditional belief in tsukumogami, which are inanimate objects such as household implements and tools that have been used for many years and are thought to host a spirit. For fifteen years, Isana Yamada has created art centering on the theme of tsukumogami. Recently, however, he has talked about how the definition of this term is too narrow and does not properly reflect the intended concept. The title of this exhibition, Funade wa Seshika, is taken from poem number 3,893 in the Man’yoshu waka poetry collection. The poem expresses the completion of a safe marine voyage, and how it seems like only yesterday that the writer set out on their journey. In life, we perhaps most keenly feel the rapid passage of time in the moment when a certain thing has just reached its conclusion. The Nisshin Maru, Japan’s only whaler mother ship, has recently been decommissioned after 36 years of service, and its role is being taken over by the Kangei Maru which was completed in March 2024. This year, Yamada will turn 36, and he will mark the occasion by presenting new works made using parts from the decommissioned ship provided by Kyodo Senpaku Co., Ltd. It’s up to the viewer to imagine what Yamada is thinking in his efforts using these decommissioned ship parts to, as he puts it, give tangible form to the vague feelings of attachment and reverence people living in modern-day society experience in regard to inanimate objects.
フロア: 5F
イベント名: 山田勇魚作品展 ー船出はせしかー
開催期間: 2024.07.04- 2024.07.10
*最終日は18時閉場
2024.07.02 UP