私の作品世界は、人生の晩年を迎えつつある私自身の内的経験と神秘的な体験に深く結びついています。それは有る山岳仰宗教の家に生まれたことによるのかも知りません。70歳を目前にして表現したい主題は、「境界」という概念であります。これは単に生と死の狭間を指すのではなく、昼と夜、季節の移ろい、人の営みの節目といった、あらゆる「限界」と「生成」の瞬間に通底する普遍的なテーマです。
幼少期から絵を描いて自信を表現することを日常としてきましたが、大学卒業後は画廊勤務を経て事業の世界へと歩みを進めました。画業から離れた年月は長かったですが、その経験は「美術を社会のなかでどう機能させるか」という視点を培わせました。多様な事業を手がけたのち、いま再び筆を執るに至ったことは、単なる回帰ではなく、むしろ長い迂回を経たうえでの新しい出発であると考えています。それはつまり、私の本来の姿であり、生きることの証でもあります。
私の作品の核にあるのは「境界に立ち現れる光」であります。画面に描かれるのは、現実と非現実、在るものと失われゆくものの接点であり、そこに漂う一瞬のきらめきであります。それは西洋哲学における「時間性」としての存在を想起させると同時に、東洋的な「無」や「場所」といった思索とも響き合います。私はその曖味な瞬間を、抽象的でありながらも、感覚的に触れられるイメージとして、たとえば、説明したいけれど説明できない表現ができればと願っています。
重要なのは、私の作品が自己完結せず、常に観る者との関係性を志向している点であります。作品がひとたび他者の視線にさらされる時、そこには共鳴や対話が生まれます。それは解釈の差異すらも、作品の生を延命させる契機となります。過去・今・未来のどこかの「点」で、作品の表現が意味を持つ「光」となれば幸いです。
――MIU(三浦利雄)

Untitled 2025年 91×73cm キャンバスにアクリル

Untitled 2025年 91×65cm キャンバスにアクリル

Untitled 2025年 91×73cm キャンバスにアクリル

Untitled 2025年 91×73cm キャンバスにアクリル
◆MIU(三浦利雄)
1958年
大阪市生まれ
大阪芸術大学卒業
1989年
大阪、東京の画廊を経て、東京日本橋にギャラリーオリムを開廊
2013年
中央区新富町に自社ビルギャラリーを開設。
2025年
Artglorieux GALLERY OF TOKYO初個展
My artistic world is deeply connected with my inner experiences and mysterious encounters that accompany the twilight of my life. This may not be unrelated to the fact that I was born into a family that practiced faith centered on mountain worship. Now, standing on the threshold of my seventies, the theme I wish to explore is the concept of “boundary.” It is not merely the line between life and death, but also the transitions between day and night, the changing of seasons, and the turning points in human life—universal moments where limitation and creation coexist.
Since childhood, painting has been my natural means of expressing myself. After graduating from art university, I ventured into the world of business by running an art gallery. Though I was distanced from painting for many years, those experiences nurtured in me a perspective on for “How art functions within society.”
Picking up the brush again after such a long detour is not a return to the past but a new beginning reached through a long and winding journey. It represents my true self, and an affirmation of being alive.
At the heart of my work lies “the light that appears at the boundary.” What unfolds on the canvas is the meeting point between the real and the unreal, between what exists and what fades away fleeting shimmer that drifts between them. It evokes the Western philosophical notion of temporality, while resonating with the Eastern ideas of #i mu (emptiness) and th Fr basho (place). I seek to capture that ambiguous moment as an image that is both abstract and sensorial.
Through my paintings, I hope to convey something that cannot be fully explained by words but can only be felt as it is.
Above all, my works are never self-contained; they are completed only through the relationship with the viewer. The moment a painting meets another’s gaze, a resonance and a dialogue emerge. Even differences in interpretation serve to extend the life of the work.
If, at any point in time—past, present, or future—my work can exist as a meaningful light * hikari, it would be my greatest joy.
――MIU(Toshio Miura)